Сјај и беда права
Abstract
Италијански мислилац Никола Макијавели је и пре
него што је капитализам закорачио на светску сцену промовисао два
принципа на којима се овај систем и дан данас заснива а то су: „циљ
оправдава средство“ и „када си у лошем друштву не исплати се бити
добар“. Савремени капиталистички тоталитаризам „капитализам
катастрофе“, „либерални фашизам“ (Џ. Гилдберг) заснива се на
деструктивном нихилизму, и представља само нови вид колонијализма
„колонијализам са људским ликом“. Без обзира што се формално
позива и куне у демократију, људска права он представља
категорију која је у потпуности супротна демократији – обрнути
тоталитаризам (Ворен) и обесмешљује свако право. У лажном
сјају које спектаклом промовише, традиционалне вредности су
урушене, подвргнуте подсмеху и сведене на профит.
Неолиберализам-неоколонијализам је систем где је профит
изнад човека (Ноам Чомски) јер је створио услове за
деструкцију „претумбавањем и претумачењем истине“
(Серафим Роуз). Неприкосновена владавина ових принципа доводи до
тога да се човек излаже најгорем понижавању и да чини најгоре злочине
да би стекао новац и друштвену афирмацију. Није то више „бекство од
слободе“ како је тврдио Фром, већ је бекство од одговорности за
уништавање живота . Шта је са правом у систему дирогованог
хаоса? Коме оно служи? Новој аристократији „аристократији
банкара“ или обезличеној маси чија је индивидуална егзистенција
обојена неизвесношћу и страхом од незапослености (Бауман)? Да ли је
право у служби прогреса и развоја човека и друштва или је постало
средство којим се дисциплинују и ућуткују грађани? Ово су основна
питања за чијим одговорима трага аутор у овом раду
M category
M63openAccess
M63
openAccess
Collections
The following license files are associated with this item: