Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
Copie conforme – Копије фресака у пракси заштите споменичког наслеђа. Пример копија из Цркве Богородице Љевишке у Призрену
dc.contributor.author | Павличић, Јелена | |
dc.date.accessioned | 2022-10-19T18:05:58Z | |
dc.date.available | 2022-10-19T18:05:58Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://platon.pr.ac.rs/handle/123456789/749 | |
dc.description.abstract | Предлози за копирање старих фресака и чување копија у музеју јављали су се углавном онда када се то указивало као једино решење за очување од заборава живописа који је трајно угрожен. Будући да су такве иницијативе у српској средини охрабриване у XIX веку, почетком XX века су у музејској пракси прихваћене као део превентивне заштите. У периоду након 1950. године, а одмах по откривању живописа Богородице Љевишке, настало је више од стотину копија фресака ове призренске цркве. Стварање копија имало је за циљ бележење неких својстава споменика, а њиховом употребом, тј. излагањем, установе заштите су спроводиле едукацију и промоцију националне баштине. У савременој теорији баштине која је проширила уске дисциплинарне оквире истраживања прошлости, тај процес копирања је препознат као важан део организованог документовања баштине. Процес израде, употреба и презентација ових копија кроз време наглашава њихову документарност. Оне сведоче о својствима оригинала јер приказују затечено стање у тренутку израде, а онда када је споменик вишеструко угрожeн, као што је то црква Богородице Љевишке у Призрену, могу бити носилац већег броја података него оштећене фреске insitu. Такође, извор су за проучавање односа према оригиналу, будући да многе не приказују само верно стање већ и сазнање о оригиналу. Као тако комплексна сведочанства, копије фресака могу бити предмет истраживања различитих научних дисциплина. | en_US |
dc.language.iso | sr | en_US |
dc.publisher | Матица српска | en_US |
dc.rights | Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 САД | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.title | Copie conforme – Копије фресака у пракси заштите споменичког наслеђа. Пример копија из Цркве Богородице Љевишке у Призрену | en_US |
dc.title.alternative | Зборник Матице српске за ликовне уметности | en_US |
dc.type | clanak-u-casopisu | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.citation.issue | 46 | |
dc.citation.spage | 35 | |
dc.citation.epage | 51 | |
dc.subject.keywords | копије фресака, оригинал, заштита наслеђа, црква Богородице Љевишке, документ. | en_US |
dc.type.mCategory | M24 | en_US |
dc.type.mCategory | openAccess | en_US |
dc.type.mCategory | M24 | en_US |
dc.type.mCategory | openAccess | en_US |
dc.identifier.cobiss | 327332103 | |
dc.identifier.ISSN | ISSN 0352-6844 |