Show simple item record

dc.contributor.authorТубић, Дејан М.
dc.date.accessioned2022-09-09T06:29:40Z
dc.date.available2022-09-09T06:29:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://platon.pr.ac.rs/handle/123456789/363
dc.description.abstractТоком XVIII века српска уметност у оквирима Хабзбур шке монархије доживљава велико отварање према западноевропс кој култури. Нови уметнички садржаји у оквирима српске културе иницирани су утицајима који су долазили из римокатоличког ок ружења. Један од значајних иновативних садржаја представља поја ва портретског сликарства. У оквиру тог сликарског жанра портрети породице Поповић Текелија имају запажено место у српском сли карству XVIII века. У контексту стилске карактерологије портрети чланова породице Текелија припадају естетски хетерогеном „пре лазном стилу". Српска уметност током XVIII века реализује разли чите тематске, иконографске и стилске ликовне садржаје блиске заТоком XVIII века српска уметност у оквирима Хабзбур шке монархије доживљава велико отварање према западноевропс кој култури. Нови уметнички садржаји у оквирима српске културе иницирани су утицајима који су долазили из римокатоличког ок ружења. Један од значајних иновативних садржаја представља поја ва портретског сликарства. У оквиру тог сликарског жанра портрети породице ПоповићNТекелија имају запажено место у српском сли карству XVIII века. У контексту стилске карактерологије портрети чланова породице Текелија припадају естетски хетерогеном „пре лазном стилу". Српска уметност током XVIII века реализује разли чите тематске, иконографске и стилске ликовне садржаје блиске западноевропској култури барока. У таквим околностима српска цр ква је морала да сачува одређен ниво традиционалног и неосредњо вековног, како се не би значајније удаљила од ортодоксне духовнос ти. Натуралистички тачно представљен портрет у српском сликарс тву неминовно је водио удаљавању од византијских програма и ка нона. Портрети породице Текелија из XVIII века потврђују потребу за барокизацијом српског сликарства. Ти портрети сведоци једног културолошког тренутка, илуструју процес европеизације српског сликарства и формирања грађанског и племићког сталежа. Најзна чајнија фигура у галерији портрета породице Текелија је Сава Теке лија. Велики српски добротвор Сава Текелија представља парадиг матичну личност у свеопштој морфогенези српског национа. Жи вео је у периоду развоја српске барокне, рококо и неокласицистичке уметности. Портрети Саве Текелије и његове породице илуструју културну и уметничку карактерологију времена у коме су настајалиen_US
dc.language.isosren_US
dc.publisherЦентар за митолошке студије Србијеen_US
dc.rightsАуторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 САД*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.titleПортрети Саве Текелије и његове породицеen_US
dc.title.alternativeДоба Карађорђа и Саве Текелијеen_US
dc.typekonferencijski-prilogen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.citation.spage207
dc.citation.epage232
dc.subject.keywordsсликарство, портрет, породица Текелија, барок, рококо, неокласицизамen_US
dc.type.mCategoryM52en_US
dc.type.mCategoryopenAccessen_US
dc.type.mCategoryM52en_US
dc.type.mCategoryopenAccessen_US
dc.identifier.cobiss27094025


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 САД
Except where otherwise noted, this item's license is described as Ауторство-Некомерцијално-Без прерада 3.0 САД